Урок 1. Тема "Мовні норми. Лексичне значення слова. Лексична помилка"
Виконати вправи
Завдання 1. Прочитайте. Знайдіть лексичні помилки — слова,
вжиті не в тому лексичному значенні. Запишіть виправлені речення, користуючись
довідкою.
1. З берези з малим шелестом падає
листя. 2. У цій частині ріки дуже, міцна течія. 3. Вітер на вулиці був
зовсім маленький. 4. У лісі почався бурний листопад. 5. Листа надруковано маленьким шрифтом. 6. По трасі з
сильною швидкістю проносилися машини.
Довідка: Дрібний. Тихий. Велика. Сильна. Невеликий.
Рясний.
Завдання 2. Чи правильно вжито виділені словосполучення?
Усуньте у реченнях лексичні помилки —
зайві і
неправильно сполучені слова.
1. Біля школи учні зробили посадки дерев. 2. Як приємно
вести спостереження за небесними світилами у теплу серпневу ніч!
3. Спортсмен дуже хвилювався,
так як зробив
свій перший виступ. 4. На
уроках української мови учні проводять аналіз речень. 5. Учитель математики проводив перевірку виконання
контрольного завдання. 6. Учені поставили
досліди на поведінці тварин.
згідно закону
здавати іспит
бувший у користуванні
в люби́й день
вибачте мене
заказати товар
заключати договір
їх будинок
на протязі місяця
на рахунок цього
приймати участь
прийняти міри
Урок 2. Тема "Порушення лексичної норми. Основні групи фразеологізмів"
1.Запишіть відредаговані речення.
1.
Наша група приймає участь у різних міроприємствах. 2. Класним керівником нашої
групи являється Алла Миколаївна. 3.
Сьогодні я получу гарну оцінку. 4.
Солдати князя Ігоря були відважними.
2.Виправте словосполучення й запишіть їх.
Бувший працівник, не получається досягнути
вершини, зробити об'яву, вияснити деталі, положіть ручку, розкрийте
зошит, не бачити друг друга, по крайній мірі, слідуюча зупинка, залишайте
залог, жилець цієї квартири, мала жилплоща, прийміть участь, виключіть світло,
відкрийте вікно, закрийте двері, письменники й поети, експонати виставки.
3. З’єднайте фразеологізми в антонімічні пари
Вдарити лихом об
землю кури не
клюють
Пекти раків сміятися на кутні
Розбити глека валиться з рук
Сушити зуби білий
як смерть
Як кіт наплакав ніс повісити
Намотати на вус друзі
не розлий вода
Горить у руках ні пари з вуст
Розпустити язика в одне вухо впустив, а в інше випустив
Урок 3. Тема "Орфоепічна норма. Орфоепічна помилка"
1. Затранскрибуйте слова. Прочитайте вголос, дотримуючись норм вимови звуків.
1. Безперестанний, якби, непримиренність, нереститься, кидаєшся, щезнення.
2. Полощешся, непереконливий, відкликаються, безтурботність, ведмеденя, якісність, нігтик.
2. Пограй в інтерактивну вправу і запам`ятай наголошування слів за посиланням.
3.На місці крапок вставте і-й, у-в та поясніть їх вживання.
1. Павло пішов по алеї, … йому здавалось, ніби гілля … гущавині пригнічує його зверху до землі (Н.-Л.). 2. … прибалтійських народів існує легенда, пов’язана, з нещасливим коханням дівчини, яку забрало море (І. Ц.). 3. Як … минулого літа Інна з Мудриком подовгу мовчали – кожен про своє (Є. Гуц.). 4. Бачиш … ти, немов той ясень розмовляєш (Л. Укр.). 5. Цар Петро Iнавчався … Голландії корабельної справи, коли побачив соняшник (А. К.). 6. Чуєш … собі поклик поезії, але хто навчить тебе її чародійницьких тайн? (О. Г.). 7. Сонце … степу так сліпучо світить, ніби ти опинився …же на іншій, ближчій до сонця планеті (О. Г.). 8. ... хату батько …війшов нерішуче, немовби жалів, що зайшов (Ю. Мушк.). 9. Трава ... покосах в’яне ... просихає, ... пахощі, як життєдайний струм, ... груди ллються (М. Рил.). 10. Батько …чительки був маленький …рядничок … ніяк не міг …лізти з головою … своє …рядництво (М. Гр.). 11. ... засяяли відтоді блакиттю кулясті бані собору над плавнями, над ...сім білим світом дніпровським (О. Г.). 12. Молодий горбоносий парубок ... шинелі красиво повертає голову до нас ... приязно усміхається (М. Ст.). 13. Він причепив до свого бриля червоний з вологістю кетяг калини, заглянув до нашої школи, завзято вдарив … дзвін та … пішов поміж садами … степи крутити крила вітрякам (М. Ст.).
Урок 4. Тема "Орфографічна норма"
1.Перепишіть речення. Вставте пропущені букви, поясніть їх правопис.
1. Вранці пусте було небо, хмари убогі пливли над собором, а вітер улігся, на сході краєчок неба холодно, кр…ваво ч…рвонів (О. Гончар). 2. Гілки д…рев мокро бл…щали, зволожені по-в…сняному (О. Гончар). 3. Кр…ло зорі рум’янить тучі у голубій дал…ч…ні (В. Сосюра). 4. Схололі в хмарах крап…льки води п…рлинами котилися в сади (М. Бажан). 5. Під в…селкою у голубіні голуби л…тять (В. Лучук). 6. З пш…ничного поля Данило поглянув на той обш…р, який густіше проростав туманом та й зн…кав у тумані (М. Стельмах). 7. У небі віт…р куч…рявий колише темную блакить, і на землі гойдає трави, і зат…хає, й знов шумить (М. Рильський).
2.Запишіть слова у дві колонки: 1) з ненаголошеним е; 2) з ненаголошеним и.
Ет...кетка, д...сятий, еф...ктивний, нож...ці, кат...горія, ап...льсин, т...жневий, доб...реться.Ключ. Підкресліть першу букву у кожному слові - прочитаєте назву одного з віршів І. Франка.
3. Запишіть слова у дві колонки: у першу - з ненаголошеним е, у другу - з ненаголошеним и.
З..рно, вер..с, л..ман, м..далі, ваз..лін, ш..рокі, вер..сень, п..ніцилін, кр..латої, м..сколиз, чер..да, трен..р, пш..ниця, велос..пед, бр..ніти, н..потріб, вес..ло, ц..ферблат, гл..бочінь, з..рном, б..режу.
Урок 5. Тема "Правила вживання апострофа, знака м`якшення"
На місці крапок, де треба, поставте м’який знак чи апостроф. Поясніть правила їх уживання.
1. По дорозі, здіймаючи хмари куряви, безконечним потоком мчат.. до поля переповнені бійцями п..ятитонки (О. Довженко). 2. Насадження на берегах Дніпра з..єднуються у безперервний лан..цюг (3 газети). 3. Коли вони від..їхали, опускаючись в ту саму кам..яну вулич..ку, за ними знов зазвучав велич..ний мотив (О. Гончар). 4. Окремі росинки т..м..яно поблискуют.. с..рібними пухир..чиками (О.Донченко). 5. І я дивлюс.. любовно в очі — Щасливі, п..яні без вина — в оці хлоп..ячі і дівочі, Де сяє радіст.ло весна (М. Вороний). 6. Глян.., як хвилі від срібла блищат..ся! Глян.., як небо синіє вгорі (Леся Українка). 7. Не дуже весело, а здебільшого т..м..яно Пройшли мої дитячії літа. Кохану нен..ку потерявши рано, Росла я в бат..ка сирота (М. Вороний). Глядіт.. же, патріоти, не сваріт..ся, Щоб вам у пазурах котів не опинит..ся (М. Вороний).
Запишіть слова, уставте, де треба, апостроф, поясніть орфограми. Поясніть значення виділених слів.
Реп..ях, п..ятдесят, арф..яр, дев..ятсот, роз..ятрити, з..ясовано, духм..яно, серм..яга, хутор..янин, сер..йозний, пор..ядок, зв..язок, без..язикий, тьм..яно, цв..ях, присв..ята, Солов..йов, медв..яний, дзв..якнути, розв..язано, помор..янин, св..ято, харків..янин, сузір..я, вар..яг, від..їзд, різьб..яр, мавп..яча, при..їзд.
Переписати, вставляючи, де треба, пропущені літери, пояснити вживання їх. Дібрати до слів, у яких пропущена літера, такі споріднені, у яких відбувалося б чергування голосних, з’ясувати його.
1. Ходить пісня яснолика між дерев, ми її в серця навіки заб..рем. 2. Два вітри підкрались стиха, в баби вир..вали нитки і порвали на шматки (О. Пархоменко). 3. Біла ромашко, як ти цвітеш! З медом від тебе л..тить бджола. Дівчинка в коси тебе запл..ла (М. Сингаївський). 4. Ми повибігаємо, снігу нак..чаємо купу за садком. 5. Баба буде плакати, будуть сльози капати, знівечать кожух. Голова пок..титься і в калюжу — бух! (Л. Глібов). 6. Можна все на світі виб..рати, сину, виб..рати не можна тільки Батьківщину (В. Симоненко). 7. У зеленому намисті, синьоока, чарівна, ст..ле килими барвисті, йде дібровами весна. 8. Осінь ялинки не ч..пає, доглядає, наче мати,— все про неї тільки й дбає, щоб зимі подарувати (Г. Донець). 9. Дожидаю із роботи маму. І на кухні, і в світлиці підм..ла, прибрала (О. Пархоменко). 10. Внучка сміливо продирається лісовими хащами. 11. Сидимо собі, ліс кругом завм..р. 12. Сьогодні дідусь уже зб..рався пов..зти дівчинку до Тихого океану. 13. Через хвилину судно стишувало хід, перем..гаючи піняві хвилі (М. Яненко). 14. Бабуся заг..няє нас до хати (М. Стельмах).
2.Утворити від поданих у дужках іменників прикметники й записати усі словосполучення. Скласти з ними 5 речень.
(Волга) берег; (Прибужжя) село; (Сиваш) озеро; казах (діти); тюрки (мова); (Кременчук) завод; Запоріжжя (степи); (Кавказ) довгояштель; (Париж) квартал; (сусід) двір; (товариш) розмови; (Лейпциг) зустріч.
Урок 7. Тема "Спрощення в групах приголосних"
1.Вставте пропущені слова, у яких відбувається спрощення
приголосних.
Дай … волю, заведе в неволю. … діло роби сміло. Не родись
багатий та вродливий, а родись при долі та … . І після … буває негода, отак і в
народа.
… приятель схожий на кішку: спереду ласкає, а ззаду кусає.
Бережись …, як потайного собаки . (Народна творчість.)
Для довідок: сонця, улесливий, серцю, щасливий, підлесливого, чесне.
2. Утворіть похідні слова зі спрощенням у групах приголосних.
Кількість, пристрасний, доблесний, чесність, область, жалість, щастя, користь, брязкіт, участь, швидкість, ремесло.
3.Прочитайте текст. Випишіть слова, у яких відбулося спрощення
Сім’я – група людей, родичів, які проживають разом, спільно: чоловік і жінка, батьки і діти. Їх об’єднує цілісність життя: спільний дім, господарство, спосіб життя. У давнину в Україні батьки мали багато дітей – кількісно сім Я, саме стільки осіб вважалася повною сім’єю.
В Україні говорять: “Без сім’ї немає щастя на землі”. Саме в сім’ї дитина робить свої найперші кроки, звідси вона виходить у широкий світ, навчається любові і добра, тут вчиться шанувати свій рід, свою землю, берегти пам’ять свого роду – бути щасливою.
Урок 8. Тема "Подвоєні літери "
1.Слова запишіть у дві колонки: у першу з подвоєнням букв, у другу — без подвоєння.
Ключ. Підкресліть у кожному слові першу букву — прочитаєте вислів В. Сухомлинського.
Мит..ю, огнен..ий, скажен..ий, височен..ий, антен..ий, тьмян..ий, вроджен..ий, ден..ий, орлин..ий, узбіч..я, Хмельнич..ина, неждан..ий, адресован..ий, однозмін..ий, вікон..ий, роз'єднан..ий, олов'ян..ий, нескінчен..ий, електрон..ий, дерев'ян..ий, умотивован..ість, без..ахисний, аграрно-сировин..ий, гіл..я, антропоген..ий, туман..ий.
2.Утворіть від запропонованих слів нові, у яких буде відбуватися подвоєння приголосних.
День, зброя, закон, стіна, змістовний, дякувати, звук, дати, туман, машина, ділити, ціна, шаблон, будень.
Урок 9. Тема "Уживання великої літери. Правила перенесення слів. Графічні скорочення"
1.Записати слова, розкриваючи дужки, і, де треба, поставивши лапки.
(Б,б)іловезька (П,п)уща, (Я,я)мало-(Н,н)енецький (А,а)втономний (О,о)круг, (О,о)рганізація (О,о)б’єднаних (Н,н)ацій, (П,п)рем’єр-(М,м)іністр України, (Д,д)епартамент (В,в)етеренарної (М,м)медицини, (К,к)онстутаційний (С,с)уд України, (У,у)каз (П,п)резидента України, (Е,е)поха (В,в)ідродження, (Н,н)обелівська (П,п)ремія, (Г,г)енеральний (Д,д)иректор, (Х,х)ернсонська (О,о)бласна (Р,р)ада (Н,н)ародних (Д,д)епутатів, (Г,г)енеральний (С,с)екретар ООН, (Н,н)аціональна (А,а)кадемія (Н,н)аук України, (Б,б)улонський (Л,л)іс, (С,с)півдружність (Н,н)езалежних (Д,д)ержав, (М,м)іжнародний (К,к)омітет (Ч,ч)ервоного (Х,х)реста, (Л,л)исичка-(С,с)естричка.
2.Поділіть подані слова для переносу.
Соловей, якір, рядно, сукня, клімат, солярій, лекція, вівторок, юшка, червень, кенгуру, рибка, книжка, індик.
3.Виписати з текстів наукового стилю 7 речень з різними графічними скороченнями. + Підкреслити граматичні основи в цих реченнях.
Урок 10. Тема "Написання складних слів"
1.Від поданих словосполучень утворіть прикметники:
Мовний стиль, загальна освіта, народне господарство, лівий берег, східні слов'яни, важко хворіти, різко окреслити, хімічно зв'язати, глухий і німий, 20 років, біле молоко.
2.Записати подані слова, знімаючи риску. Визначити, якими частинами мови вони є, свій вибір аргументувати.
У/двох, на/льоту, що/духу, по/совісті, один/в/один, казна/з/ким, за/для, з/посеред, неначеб/то, при/чому, віч/на/віч, адже/ж, де/небудь, ані/скільки, нехай/мідніють, ніби/то, при/цьому.
Урок 11. Тема "Написання слів іншомовного походження"
1.Запишіть слова іншомовного походження і правильно вставте літери и та і, поясніть правопис слів.
С..митом, ф..нанси, економ..ка, такт..чний, д..пломант, рекомендац..йн..й, ..дент..чн..й, ор..г..нал, екв..валент, кред..т, гр..ф, л..нгв..ст..ка, ..нформат..ка, експер..мент, теор..я, каз..но, б..знесмен, р..тор..ка, д..ференц..йн..й, аналог..я, гарант..я, вар..ант, ..м..грац...я, єп..лог, ..люстрац..я, л..м..тувати, ф..ксувати, асоц..ац..я, акред..тац..я, маркет..нг, д..лер, л..з..нг, маг..стр, ауд..т, арб..траж, стат..ст..ка, естет..ка, еск..з, ст..ль, ф..рма, педагог..ка, юр..ст, ф..л..ал, с..стема, пер..од..ка, м..н..стр, к..ловат, кл..н..ка.
2.Перепишіть слова і вставте (де треба) пропущені знак м’якшення і апостроф. Поясніть правопис власних назв.
П..ємонт, Ц..юрих, Г..юго, Женев..єва, Монтеск..є, М..юллер, Барб..юс, Ал..яска, Д..юма, Б..юкенен, Рив..єра, Базел.., Суец.., Булон.., Ак..яб, Ваш..нгтон, Б..єрнсон, Рафаел.., Дел..фи, Фур..є, Лавуаз..є, Н..ютон, Кордил..єри, П..яченца, Севіл..я, Рот..є, Руж..є, Іх..ямас, Нел..сон.
Урок 12. Тема "Складні випадки написання прізвищ та географічних назв"
1.Подані географічні назви напишіть відповідно до правил правопису, поділіть їх на групи: географічні назви, які пишуться а) разом; б) через дефіс; в) окремо. Поясніть правопис кожної назви.
Верхньо/дніпровських, Кам’янець/Подільський, Новгород/Сіверський, Західний/Буг, Рава/Руська, Конча/Заспа, Улан/Уде, Вишній/Волочок, Давидів/Брід, Залісся/Перше, Біло/пілля, Старо/костянтинів, Дво/річчя, Баня/Лука, Харків/Товарний, Дмитро/Варварівка, Буенос/Айрес, Усть/ Каменогорськ, Санкт/Петербург, Атлантик/Сіті, Глинськ/Загора, Азово/Чорномор’я, Мало/Ярославець, Ясно/городка, Широкий/Яр, Повализька/ Бистриця, Копай/городок, Крути/бороди, Гуляй/поле, Великий/Устюг, Ла/ Манш, Вест/Індія, Соль/Ілецьк.
2. Провідміняй прізвища Романишин, Сумська, Оболенський.
Урок 13. Тема "Написання не, ні з різними частинами мови"
1. Доберіть до поданих слів синоніми без НЕ.
Недалеко, нечисто, несамовито, недружелюбно, недорого, нещадно, невипадково, неважко, небагато, неглибоко, невисоко, нецікаво, неодмінно, неправильно, несподівано, неуважно, небагатослівно, невесело, неголосно, неспокійно, нещиро, непривітно, нерідко.
2. Перепишіть, розкриваючи дужки.
І. 1. Те, що ви (не) докували, я з синами докую. 2. Ми ніколи (не) скаржилися, доля наша завжди була нелегка, але наша, наша, ні в кого (не) позичена, (не) дарована ніким, ні в кого (не) просили, самі виривали власними руками і (не) хочемо іншої, (не) зміняємо на іншу. 3. Хто моря переплив і спалив кораблі за собою, той (не) вмре, (не) здобувши нового добра. 4. Глухо зітхали хвилі, білі чайки (не) покоїлись над озером. 5. Як (не) любити роботи розумної, праці, що дух веселить? 6. Де творчості (не) має, там і життя нема. 7. Я (не) люблю, коли кричать, (не) навиджу, коли лякають, соромлюся, коли звикають, принижень несучи печать. 8. Життя (не) має ціни, а воля дорожча за життя.
3. Пограй у гру за посиланням.
Урок 14. Тема "Морфологічна норма. Рід іменника"
1.Доберіть до кожного словосполучення іменники спільного роду, які б відповідали його змісту.
1) Дитина, що втратила батьків.
2) Людина, яка хитрістю й спритністю прокладає собі всюди
шлях.
3) Вередлива людина.
4) Людина, якій не щастить, часто
нічого не вдається.
5) Той, хто заводить, починає
бійку, любить битися.
6)
Людина, яка постійно живе в горі, біді.
7)
Людина, яка є ведучою на весіллі,
вечері, бенкеті.
2.Запишіть подані
слова, додавши до кожного прикметник-означення,:1-група- іменники чоловічого
роду;
2група- іменники жіночого роду.
Шампунь, ярмарок, бандероль,
папороть, ваніль, фланель, рукопис, путь, Сибір, степінь, ступінь, аерозоль,
розкіш, рояль, суміш, жовч, гуаш, тюль, міль.
3.Знайдіть і виправте морфологічні помилки.
Розмовляю з Андрійом Петровичом. Повідомте Марії Васильовній. Після доща роса заблищала під проміннями сонця. Без цукра і сиропа печиво не буде смачним. Своєю радісттю поділись із друзями. Допоможіть нам, Надіє Андріївна. Прийшов лист від Ткачук Олега Йосиповича.
Урок 15. Тема "Число іменника"
1. Виписати іменники у 2 колонки
- ті, що вживаються тільки у формі однини;
- ті, що вживаються тільки у формі множини.
Радощі ,врода, пестощі, Київ ,
пахощі, Дніпро, Карпати, ворота,
ножиці сміливість , граблі, чорнило, окуляри, білило, коноплі , гіпс, сходи, мед, сани, малювання, сіни ,
ясла.
2. Вибірковий диктант
Випишіть збірні іменники (ставлячи їх у початковій формі).
Знову осінь, знов у дальній вирій птаство з України відліта… (Є. Гуцало) 2. Буйнотрав’я доли заквітчало, перелітним птахом прокричало (Л. Тендюк). 3. Ворони у гіллі – як чорне шмаття ночі… (Б. Чіп) 4. Зжовкне листя в літі, відчахнеться віття (М. Стельмах). 5. Латаття ніжилось в озерах, хитали ряску карасі (Л. Костенко).
Урок 16. Тема "Закінчення а(я), у(ю) в іменниках чоловічого роду в родовому відмінку однини""
1.Поставте іменники у формі родового відмінка однини й випишіть ті, що мають закінчення: -а(-я); -у(-ю).
Фотовідбиток, фотодокумент, фотодрук, фотоекспонометр, фотоелектроліз, фотоефект, фотоелектрон, фотозв’язок, фотокомплект, фотоелемент, фотоіонізатор, фотоліз, фотоген, фотокатод, фотометр, фотореактив, фоторедуктор, фотосинтез, фотоапарат, фотограф, фотографізм, фотогурток, фотоетюд, фотознімок, фотоконкурс, фотомонтаж, фотопортрет, фоторепортаж.
2.Спишіть речення, розкриваючи дужки.
Збережи, де стоїш, де живеш. На відстані (голос), на відстані простягнутої (рука)... До такого (висновок) приходиш, коли досліджуєш (проблема) охорони природи, що стала нині проблемою століття. Вона хвилює і державного (діяч), і провідного (фахівець), і (науковець), і (громадянин). П’ять років відомі вчені багатьох країн складали Червону книгу фактів. Паралельно проводилася робота зі створення Чорного (список), куди занесені тварини і рослини, що вже зникли. У 1971 році Червона книга фактів набула сучасного (вигляд). У ній передбачено п’ять розділів-категорій. До кожного (розділ) на різнокольорові сторінки заносяться назви видів і підвидів тварин і рослин. До червоного (розділ) внесено відомості про зникаючі види. Дані про види, чисельність яких скорочується, друкуються на жовтих сторінках. Рідкісні види заносяться на білі сторінки. Для невизначених видів залишені сірі листки у кінці кожного (том). У «Червоній книзі фактів» є й зелені сторінки. Тут мають описуватися ті види, які раніше належали до зникаючих. Зелені сторінки — свідчення того, що людина може багато зробити для врятування (світ) природи.
Урок 17. Тема "Особливості кличного відмінка"
1.Визначте рід і відміну іменників, поставте їх у кличному відмінку.
Сестра, батько, брат, син, дочка, мама, дядько, тітка, брат, колега, товариш, друг, добродій, пан, панна, козак, чумак, хлопець, дівчина.
2.Запишіть у кличному відмінку.
Добродій Іванишин, брат Михайло, добродійка Тетяна, друг Олег, товариш Віталій, сторож Василенко, пан Ковалишин, Наталія Дмитрівна, Петро Васильович, Катерина Петрівна, пані Надія, пан Іванців, колега Михайло, Ілля Сорока, добродій Чиж, пан Стебленко, Іван Хомич, друг Клименко, добродійка Сорока, студент Петренко, друг Гриць, пані Ковальова, товариш Ткачук, лікар Ігнатенко, добродій Бобров, колега Лисюк, сестра Оленка, Ганна Михайлівна, Соломія Дмитрівна, Ілля Тимофійович.
Немає коментарів:
Дописати коментар