Позакласна робота


КТС . Усний журнал « Від Тарасика  до Тараса»


                 Мета: ознайомити з життєписом великого сина українського народу Т. Г. Шевченка; виховувати любов і повагу до спадщини, яку нам залишив поет; учити дітей наслідувати Т. Шевченка та виконувати його заповіти.
Обладнання: аудіозаписи; святково прибраний клас (портрет Тараса Шевченка, рушники, фотовиставка про життя і творчість Кобзаря, виставка його творів, ілюстрації малюнків); біля портрета розміщені слова, що є епіграфом усного журналу: 

« І мене в сім'ї великій,
    В сім'ї вольній, новій,
    Не забудьте пом'янути
   Незлим, тихим словом»





Хід заходу

1 ведучий. Шановні друзі! Ми раді вас вітати на нашому святі
2 ведучий . Це свято пам‘яті ,пошани і любові до великого сина України Тараса Григоровича Шевченка.
1 ведучий . Більше 200 років минуло відтоді, як за Божим велінням з‘явився на світ той, хто став правдою, честю і совістю нашого народу.
2 ведучий. З його пророчим словом підіймалися на повстання гнобленні і принижені.
1 ведучий. З його твердим і переконливим словом ішли у бій захисники Вітчизни
2 ведучий. Його тужливими словами плакали матері за загиблими синами.
1 ведучий. Його полум’яне слово і зараз надихає боротися за кращу долю для свого народу.
2 ведучий . І за всі ці  роки міць його слова тільки кріпла і могутнішала.
1 ведучий. Він воістину пророк нашої долі, співець правди, співець честі. Він той, кого ми
 називаємо – великий Кобзар.
2 ведучий. Тож запрошуємо вас разом з нами почути сьогодні не тільки поезії, а спробувати почути душу великого поета.
Пісня Н. Май «Кобзар»

1 ведучий. Отож розпочинаймо перегортати сторінки нашого усного журналу «Від Тарасика до Тараса» :
►► І сторінка журналу «Дитячі роки Тараса Шевченка»
Інсценізація
Заходить дівчинка, одягнена в селянський одяг, несе запалену свічку, ставить на столик біля портрета Т. Г. Шевченка. До неї підходить хлопчик.
Хлопчик. Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається? 
Мати. Так, мій синочку, правда.
Жінка сідає на лаву, хлопчик — біля неї, кладе голову на коліна матері.
Хлопчик.А чому так багато зірок на небі?
Мати. Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Хлопчик. Бачив, матусю, бачив... Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а другі ледь видно?
Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло це далеко видно.
Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати. Старайся, мій хлопчику! (Гладить його по голові.)
Мати йде, хлопчик сідає на стільчик поряд з учнями.
Ведучий 1. 9 березня 1814 р. в с. Моринцях на Київщині в сім'ї селянина-кріпака народився Т. Шевченко. Хлопчик ріс мовчазний, завжди чомусь за­мислений. Ніколи не тримався хати, а все тинявся десь по бур'янах, за що його прозвали в сім'ї «малим приблудою».
Ведучий 2. Восьмилітнього Тараса батьки віддали до дяка в «науку». Дивна це була на­ука. По п'ятницях дяк навчав дітей по церковних книгах. За найменшу про­вину карав своїх учнів різками. Будучи вже відомим поетом, Т. Шевченко зга­дував ту школу, куди привела його кріпацька доля.
    
     1-й учень
Ти взяла мене маленького за руку
І хлопця в школу одвела
До п'яного дяка в науку. —
Учися, серденько, колись
З нас будуть люди, — ти казала.

Ведучий1. Та недовго тривала Тарасова «наука». Несподіване горе випало на долю маленького хлопчика. Замучена важкою працею померла мати.

2-й учень
Там матір добрую мою
Ще молодую — у могилу
Нужда та праця положила.

Ведучий2.Невдовзі після смерті матері в 1825 р. помер і батько.
     3-й учень

Там батько, плачучи з дітьми     Носити воду школярам.
(А ми малі були та голі),             А сестри, сестри...
Не витерпів лихої долі,                Горе вам.
  Умер на панщині!...                    Мої голубки молодії...
А ми розлізлись між людьми,     У наймах виросли чужії,
мов мишенята                             У наймах коси посивіють,
Я — до школи                                У наймах, сестри, помрете.
Ведучий1. Тарас наймитує в школі, а потім наймається пасти громадську череду. Мине 20 років, і він з болем буде згадувати своє дитинство у вірші
« Мені тринадцятий минало ».
Учень читає вірш «Мені тринадцятий минало» (уривок).
Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
      Чи так мені чого було?
Мені так любо,любо стало,
Неначе в Бога….
Уже покликали до паю,
А я собі у буряні
Молюся Богу…і не знаю,
Чого маленькому мені
Тойді так приязно молилось,
Чого так весело було?
Господнє небо ,і село,
Ягня,здається,веселилось!
І сонце гріло,не пекло!
Інсценізація
Оксана. Чом же плачеш ти? Ох, дурненький, Тарасе. Давай я сльози витру. Не сумуй, Тарасику, адже кажуть, найкраще від усіх ти читаєш, найкраще за всіх співаєш, ще й, кажуть, малюєш. От виростеш і будеш малярем .Еге ж?
Т а р а с. Еге ж, малярем.
Оксана. І ти розмалюєш нашу хату.
Тарас. Еге ж. А всі кажуть, що я ледащо і ні на що не здатний. Ні, я не ледащо, я буду-таки малярем.
Оксана. Авжеж, будеш! А що ти ледащо, то правда. Дивись, де твої ягнята! Он, бідні ягняточка, що чабан у них такий — вони ж питочки хочуть!

Ведучий2. Незважаючи на те, що народився поет у бідній кріпацькій сім’ї  дитинство його було тяжким і безрадісним, малий Тарас ріс допитливим і розумним хлопчиком.

Пісня «Зацвіла в долині червона калина»
►► II сторінка журналу «Т. Г. Шевченко — художник»

Ведучий1. Тарас наймитує, у вільний від роботи час читає і малює. А по закутках, щоб ніхто не бачив його горя, плаче. Але думка знайти людину, яка б навчила його малювати, не покидає хлопчика. Так він потрапляє до хлипківського маляра. Маляр погоджується навчити хлопця малювати, однак пан Енгельгард забирає його до себе в Петербург, і Тарас стає козачком.

4-й учень                                        5-й учень
Хоче малювати,                        Нишком він малює
Прагне він до знань,                 Статуї в саду.
Та за це багато                          Вночі пише вірші
Зазнає знущань.                        Про людську біду...


 Ведучий2. Так, замріявшись, зайнятий улюбленими справами, Тарасик не чує інколи свого пана Енгельгарда. Розгніваний пан суворо карав хлоп­чика. Забирав у нього і папір, і олівець. Проте, коли гнів минав, все повертав, і навіть хвалив... І коли прийшли викупати Тараса, пан довго вагався, не хотів віддавати «козачка»...
Ведучий1 Зустріч у Петербурзі із земляком-художником Сошенком круто змінила долю Тараса Григоровича. Він познайомився також з байкарем Гребінкою, ху­дожниками Брюловим, Венеціановим, з поетом Жуковським. Вони побачили великі здібності молодого художника і викупили його з неволі.
Ведучий2 Тарас Григорович виправдав їх сподівання. 1845 року він закінчив Петер­бурзьку художню академію з двома срібними медалями і званням «вільного» художника. Тарас малює портрети, картини, зарисовує пам'ятки минулого, робить ілюстрації до своїх віршів. Ось погляньте, які чудові картини залишив нам у спадок Т. Шевченко.


Діти розглядають альбом і картини Т: Г. Шевченка.
6-й учень
Так в людському морі             Чом же серце в тузі?
Стрілися брати.                        Біль чому не згас?
Що зуміли в горі                      Сміливий і щирий
Щиро помогти.                        Був Тараса спів.
Викупили друзі,                       Він гострить сокири,
Вольним став Тарас!               Кличе на панів.

►► III сторінка «Т. Г. Шевченко — борець за волю народу»

Ведучий1. За бунтарські вірші 33-річного Тараса забрали в солдати.
7-й учень


Та малює й пише                      
Він таємно там.                        
Гнівні його вірші
Страх несли панам.
І тужить він за рідним краєм…

8-й учень
     Зоре моя вечірняя,                   Сонечко сідає,
Зійди над горою,                      Як у Дніпра веселочка
Поговорим тихесенько            Воду позичає.
В неволі з тобою.                     Як широка сокорина
Розкажи, як за горою               Віти розпустила...

Ведучий2. Незважаючи на  сувору заборону, Тарас Григорович писав вірші і хо­вав їх за халявою чобота. Тепер таку книжку називають захалявною. Писав на будь-яких шматочках паперу вуглинкою... Тому ви бачили багато ілюстрацій чорно-білого кольору. Поет писав:

0, думи мої! О, славо злая!
За тебе марно я в чужому краю
Караюсь, мучуся,... але не каюсь!..

Ведучий1.Коли Т. Г. Шевченко був на засланні у далеких степах Казахстану, він дуже тужив за Україною. Ось послухайте, як ніжно і тужливо звучать його пісні.
Пісня  «Садок вишневий коло хати»
Ведучий2. Туга за рідною природою, рідним краєм звучить і в його творах. Він закликає український народ до боротьби за волю, за кращу долю.
      Доля України завжди хвилювала великого Кобзаря. Т. Шев­ченко вірить у краще майбутнє свого краю.

І на оновленій землі
Врага не буде, супостата,
А буде син, і буде мати,
І будуть люди на землі.
Ведучий1.Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті — невмирущу славу й усерозквітаючу радість, яку в мільйонах людських сердець знову і знову збуджуватимуть його твори. Зустрічаймо Шевченкових героїв.
Зустріч із Шевченковими героями
(Виходить дівчина в білій сорочці та з розпущеним волоссям, у руках біла лілея)
Лілея
За що мене, як росла я,
Люди не любили?
За що мене, як виросла,
Молодую вбили?
За що вони тепер мене
В палатах вітають,
Царівною називають,
Очей не спускають
З мого цвіту?
  дитиною на руках сценою проходить Катерина).
Катерина (сама до себе)
Утік!.. нема!.. Сина, сина
Батько одцурався!
Боже ти мій!  Дитя моє!
Де дінусь з тобою?
Москалики! голубчики!
Возьміть за собою;
Возьміть його… бо покину,
 Як батько покинув...
 (Виходить Наймичка)
 Наймичка
...А я ледве додибала
До вашої хати.
Не хотілось на чужині
Одній умирати!
Коли б Марка діждатися...
Та щось тяжко стало!
(Заходить Марко)
 Наймичка (до Марка)
… Марку!
Прости мене! Я каралась!
Весь вік в чужій хаті...
Прости мене, мій синочку!  Я... Я твоя мати...
►► ІV сторінка журналу «Кохання Тараса!»
Ведучий 2. Їх було вісім – знакових жіночих постатей у бентежному і сповненому драматизму житті Тараса: Оксана Коваленко, Варвара Репніна, Ганна Закревська, Феодосія Кошиця, Ганна Усакова, Катя Піунова, Марія Максимович, Лукерія Полусмак. Імена більшості з них ми б не знали, якби не любов до них великого поета. Найчастіше  його обраниці не могли оцінити ані поетичного, ані художнього генію великого митця. Тому він втішався, переконував себе у правильності «запорозького вибору»: «Не женися на багатій, Бо вижене з хати, Не женися на убогій, Бо не будеш спати. Оженись на вольній волі, На козацькій долі, Яка буде, така й буде, Чи гола, то й гола. Та ніхто не докучає…»  
Тарас. Я чую музику, хто може грати тут, серед диких степів?
                                       (виходить на середину)
Тарас. Хто ти, Незнайомко? Чому я не впізнаю тебе?
                       (дівчина бере запалену свічку, підходить ближче)
Дівчина.
Я твоя надія і омана,
Я твоя загублена судьба,
Я те полум‘я любові,
Що шукав усе життя.
Я та ніжність,що
Побачив ти в Оксані,
І та гордість, що
Несла Варвара Рєпніна,
Я мужицька простота і грубість,
Якою Ликера чарувала молода.
Ти мене шукав роки,
І обійшов усю країну,
Та не зустрів ти ту єдину,
Чиєї б попросив руки.
Я твоя мрія, твій вічний сон,
Твоя розрада і терпка любов.
Я лиш мана,
Я лиш журба.
Я лиш душі гірка сльоза

                                  (повертається і йде)
Тарас. Чекай, не йди. Куди ж ти зникаєш? О Боже, ти знов мене караєш!
                                          (падає на коліна)


►► V сторінка журналу «Ми тебе не забудем, Тарасе!»
Ведучий1. 9 березня 1861 р. Тарасу Григоровичу виповнилося 47 років. Надійшло багато вітальних телеграм. Привітати поета, який лежав тяжко хворий, прийшли друзі. А 10 березня перестало битися серце великого українського Кобзаря. Тіло Т. Шевченка було перевезено в Канів і поховано на Чернечій горі. Так заповідав великий поет.
    Минуло майже два століття з дня народження славного сина України, але зайдіть у будь-який клас — і ви побачите прикрашений вишитим рушником портрет Кобзаря. Майже в кожній родині є збірник його творів. Він — як член сім'ї, як найдорожча людина.
10-й учень
У нашій хаті на стіні                          Я добре знаю — це Тарас,
Висить портрет у рамі.                     Що мучився в неволі.
Він дуже рідний і мені,                      Такий ріднесенький, дивись,
І татові, і мамі.                                   Він мов говорить з нами,
Він стереже і хату, й нас,                  Він на портреті, мов живий,
Він знає наші болі.                            Ось-ось — і вийде з рами.
Ведучий2. У день народження Т. Шевченка дорослі і діти йдуть до його пам'ятника, щоб поставити свічку, покласти квіти, почитати його вірші, поспівати пісні і цим висловити свою шану великому Кобзареві. Творами Шев­ченка зачитуються і дорослі, і діти. Адже вірші, з якими ми знайомимося змалку, залишаються в нашому серці на все життя.
   Українці шанують геніального українського поета, художника, борця за волю народу і завжди будуть пам'ятати його заповіти.
Учениця
Я маленька українка,                       Він здобув нам славу,
Восьмий рочок маю,                        Як ніхто на світі.
А про Тараса Шевченка                   А та наша слава
Вже багато знаю.                              Не вмре, не загине,
Він дитя з-під стріхи,                       Наш Тарас Шевченко —
Він в подертій свиті,                         Сонце України.
Ведучий1.Слався, Тарасе великий,
Столунно, стосвітно.
Слався у душах і думах
На вільній землі.
Час тріумфальний стомовним
Гряде «Заповітом» -
Свято в родині твоїй немалій.


 Діти (по черзі) читають «Заповіт».
ЗАПОВІТ
Як умру, то поховайте
Мене на могилі
Серед степу широкого,
На Вкраїні милій,
Щоб лани широкополі,
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве ревучий.
Як пагоняць з Украіны
У сіняе мора
Кроў варожжу... Во тады я
І нівы і горы
Ўсё пакіну й да самога
Бога палунаю
Маліціся... А да тых пор
Бога я не знаю!

Схороните и вставайте,
Цепи разорвите,
Злою вражескою кровью
Волю окропите.

And in the great new family,
The family of the free,
With softly-spoken kindly word
Remember also me.
Ведучий1.   47- річним пішов він із життя. А того життя було: 24 роки –у рабстві ,10- під муштрою і шпіцрутенами, решта – під невпинним наглядом… І за такий короткий час Шевченко міг зробити для нашої культури стільки,скільки не зробив жоден поет  до нього і жоден поет після. Хоч зірка його таланту сяяла недовго , вона освітлює шлях нащадкам. Ось чому генії належать вічності…
    Ведучий2.     І коли в українській хаті, поряд з іконою в рушниках,ми бачимо портрет Тараса Шевченка й поряд із Біблією томик «Кобзаря»,то це знак справжнього народного розуміння…

    Ведучий. 1    Ми, захисники заповіту Шевченка, завжди будемо пам’ятати його заклик: «Борітеся!» А тому разом відповідаємо :
    Ведучі (разом).     «Поборемо, нам Бог помагає!»







Немає коментарів:

Дописати коментар